Autós kamera teszt

Hogyan válasszunk autós kamerát 2019-ben

2019 legjobb autós kamerái

Tanácsok, tippek, recenziók

Bevezetés

Az interneten tengernyi videó és műsor kering, melyeken olyan specifikus szituációkat és helyzeteket látunk, amik az utakon történnek. Ezek nagy része autós kamerákkal van rögzítve. A komikus, vagy épp horror pillanatok feltöltése, az autós kamera kihasználásának csak az egyik módja. Viszont a mindennapi életben az elsődleges szerepe sokkal fontosabb – felvenni minden történést, ami az autó előtt történik (és egyes esetekben még az autó mögött is). Ezzel egy bizonyos feketedoboz szerepét helyettesíti, amelyet a repülőgépekről ismerhetünk. A sűrű forgalomban ugyanis gyakran kerül sor autóbalesetekre. Ilyenkor a rendőrség és a biztosító számára nagyon fontos, ki a baleset okozója, és ki mennyit fizet majd. Halálos baleset esetén viszont már bíróság és börtön is szóba kerül, ami viszont már végképp nem tréfa. Ha nem vagyunk képesek azonnal a helyszínen bizonyítani, ki a felelős, rengeteg kihallgatás, kivizsgálás, vallomástétel, szakértői vélemények készítése és egyéb, ezzel járó procedúra vár majd ránk, melyeknek a végeredménye nagyon ingatag és bizonytalan lehet.

Ebben az esetben az autós kamera használata üdvözölendő megoldás az Ön számára.
Ha valami történik, elég kivenni a memóriakártyát, áthelyezni az adatokat a számítógépére, és így könnyedén megtudja, ki a felelős a balesetért. Abban a pillanatban, amikor valaki megpróbálja Önre hárítani a felelősséget, vagy amikor a döntő szó a rendőrszakértőé, mert a baleset leforgása nem egyértelmű, az autós kamera igazán nagyon hasznos és pótolhatatlan eszköz lehet. Úgyszintén, ha valaki károsítja a leparkolt kocsiját, az autós kamera kiváló tanú lehet, melynek segítségével könnyen azonosítani tudja az elkövetőt. Két dologra kell csak figyelnünk – betartani az összes jogszabályt, mely az autós kamera használatára érvényes (bonyolultabb, mint gondolnánk) és olyan modell kiválasztása, amely jó és hasznos Önnek.

Arról, hogy milyen minőségű az autós kamera, számos tényező dönt. A legfontosabb a felvétel minősége, tehát a képfelbontás, az írási frekvencia/sebesség és a memória. A megjelenítési tulajdonságok, a kamera mérete és a vezérlés szintén fontosak. Ezek lehetőleg legyenek a legegyszerűbbek és legátláthatóbbak, hogy ne kelljen rajta hosszasan gondolkodni. Az egyéb eszközök, mint például a GPS, a G-szenzor, vagy az éjszakai látásmód, szintén nem ártanak. Fokozzák a kamera hatékonyságát, és szintén növelik az esélyt, hogy ha valami történik, a felvétel felmutatható lesz a rendőrségen. Annak érdekében, hogy maximális biztonságot biztosítsunk Önnek, készítettünk egy nagy 2019-es autós kamera tesztet. Ennek keretén belül megnézheti a legjobb kamerák recenzióit, valamint átlátható vásárlói kalauzt is találhat, amely segít autós kamerát választani, attól függően mi a fontos Önnek. És végül, van néhány tippünk arról, hogyan kell használni a kamerát, és mire kell figyelni a használatánál. De elég a mellébeszélésből, vágjunk is bele a közepébe.

Kamery do auta

back to menu ↑

Árkategóriák

A legfontosabb döntés, amelyet meg kell hoznunk az, hogy mennyit szeretnénk befektetni. Mennyit is vagyunk hajlandóak kifizetni a kameránkért. Az árak skálája nagyon széles és a modellek természetesen jelentősen különböznek egymástól. Minél drágább egy-egy modell, annál jobb és felszereltebb. Ennél az árucikknél ez száz százalékosan igaz. A legolcsóbb autós kamerákat már 12 999 forint alatt megvásárolhatjuk, ezeket a modelleket viszont a tesztünk nem foglalja magába, mivel nem tartalmaznak semmiféle extrát. Ezek a modellek csak szimpla eszközök, melyekkel rögzíthetjük az utunkat. Ezeket a modelleket nem ajánljuk a vásárlóinknak. A jobb kamerák 13 000 – 27 000 forint között mozognak. Ezeknek a modelleknek jobb a felvételkészítő minősége és a felbontása. A 65 000 forintig megvásárolható kamerák szilárd középosztályt alkotnak. Jobb az akkumulátor és a memória kapacitásuk, és szintén jobb felbontást kínálnak. A legjobb autós kamerák ára több mint 65 000 forint. Ezek gyakorlatilag már mindent tudnak, amire az úton szüksége lehet. Magasabb áron tehát magasabb színvonalat vásárolhat.

back to menu ↑

Autós kamera teszt 27 000 forintig

Az autós kamerák, amelyek ára nem haladja meg a 27 000 forintot, alacsonyabb osztályt alkotnak. Az alacsony árat és az egyszerű hozzáférést alacsonyabb minőség váltja fel.

A legjobb autós kamerák 27 000 forintig

Sorszám Név Kép Értékelés Felbontás Ár
1. LAMAX drive C7 1920x1080 px Ár megjelenítése
2. Truecam A4 1920x1080 px Ár megjelenítése
3. Xiaomi Yi Dash Cam 1920x1080 px Ár megjelenítése
4. Navitel R600 1920x1080 px Ár megjelenítése

Autós kamerák 27 000 forintig és jellemzőik

Az akkumulátor általában kisebb kapacitással rendelkezik, de a memória nagyon jó. Többnyire Micro SD kártyával támogatottak. A videó felbontása meglehetősen átlagos. A funkcionális berendezések gyengék.

Előnyei:

  • Alacsony ár
  • Könnyű hozzáférhetőség

Hátrányai:

  • Alacsony akkumulátor kapacitás
  • Ritkán tartalmaz magyar nyelvű menüt

back to menu ↑

Autós kamera teszt 27 000 forinttól 65 000 forintig

Az autós kamerák középosztálya az árat és a funkcionalitást tekintve is. Jobb felbontási értékekkel és nagyobb akkumulátor kapacitással rendelkeznek, és többnyire képesek nagyobb kapacitású memóriakártyák befogadására is.

Legjobb autós kamerák 27 000 forinttól 65 000 forintig

Sorrend Név Kép Értékelés Felbontás Ár
1. Truecam A7S 2304×1296 px Ár megjelenítése
2. Mio Mivue C330 1920×1080 px Ár megjelenítése
3. MIO MiVue 785 1920x1080 px Ár megjelenítése
4. Mio MiVue 751 1920x1080 px Ár megjelenítése
5. Navitel R1000 1920x1080 px Ár megjelenítése

Autós kamerák és jellemzőik 27 000 forinttól 65 000 forintig

A felvétel kiváló minőségű, a felvételen látható rendszámtáblák szépen olvashatóak. Ezeknél a kamera típusoknál nem hiányzik az automatikus bekapcsolás mód, radar detekció, vagy akár a G-szenzor sem. A sötétben viszont rosszabb felvételeket készítenek.

Előnyei:

  • Az ideális ár és minőség arány
  • Funkciók és érzékelők
  • Jó felbontás

Hátrányai:

  • Az éjszakai felvétel nem feltétlenül megfelelő és tiszta

back to menu ↑

Autós kamera teszt 65 000 forinttól

A legjobb minőségű kamerákat 65 000 forintot meghaladó árkategóriában találja meg. Ezek a modellek könnyedén kielégítik a legigényesebb felhasználók szükségleteit és igényeit is.

Legjobb autós kamerák 65 000 forinttól

Sorszám Név Kép Értékelés Felbontás Ár
1. MIO MiVue 752 2560x1440 px Ár megjelenítése
2. DOD LS500W + 2560x1440 px Ár megjelenítése
3. Garmin Dash Cam 65W 1920x1080 px Ár megjelenítése
4. Eltrinex LS500 GPS 2304x1296 px Ár megjelenítése
5. DOD RX400W 1920x1080 px Ár megjelenítése

Autós kamerák és jellemzőik 65 000 forint fölött

Ide tartoznak a legjobb kamerák a legmagasabb felbontású videókkal, elsőosztályú optikával és a tökéletesen hangolt kijelzőkkel. Gyakran találhatók itt két bemeneti (első és hátsó) kamerák, amelyek gyakran extra funkciókkal vannak felszerelve – az automatikus bekapcsolás és a G-érzékelő mellett rendelkeznek parkoló kamerával (móddal) is, lehetségessé teszik a WiFi-jel feldolgozását vagy GPS-szel is rendelkeznek.

Előnyök:

  • Remek megjelenítési és felvételi paraméterek
  • Funkcionális kamera extrák – parkoló mód, WiFi, GPS helymeghatározó…
  • Általában több nyelven is egyszerűen használható

Hátrányok:

  • Magas ár

back to menu ↑

A legnagyobb autós kamera gyártók

Más árucikkekhez hasonlóan az autós kameráknál is igaz, hogy a minőség bizonyos mértékben függ a márkától. Az a gyártó, amelyik több modellt forgalmaz vagy gyárt, biztosan jobb minőségű cikkeket árul, mint egy olyan forgalmazó, aki csak szélsőségesen foglalkozik autós kamerák forgalmazásával. Nem állítjuk, hogy a jó vállalkozás szükségszerűen a minőség garanciája is, de jó munkát tud biztosítani.  Annak érdekében, hogy tanácsot tudjunk adni, és hogy ne költekezzen fölöslegesen, készítettünk Önnek egy áttekintést, rövid jellemzőkkel, az egyes autós kamera márkákról. Melyek ezek a márkák és forgalmazók?

MiO autós kamerák

A Mio Technology vállalat 2002-ben alakult, Taiwanon. A kezdetektől fogva GPS-technológia gyártására és fejlesztésére specializálódik. Jelenleg több irodája is van Nagy Britanniában, Belgiumban, Lengyelországban és az Egyesült Államokban. Az említett autós navigáció rendszereken kívül kínálatukban navigációs rendszereket is találunk kerékpározók számára, valamint autós kamerákat is. Az utóbbiak elsősorban Full HD (vagy Extreme HD) felbontással, beépített WiFi és GPS pozíciórögzítéssel jeleskednek. Az előnyeik közé soroljuk szintén a sebességmérő radarok felismerését, valamint a rossz fényviszonyokban való nagyon jó felvételkészítő képességet is.

Mio-Technology-logo-300x65

CEL-TEC autós kamerák

A Cel-Tec márka más módon került az autós kamerákhoz. Egy fogyasztói elektronika márkáról beszélünk, mely a VARIANT plus cég alá tartozik. 1992-ben Csehországban alakult. Ez a cég termékek széles skálájára összpontosít, amelyek közül a Cel-Tec elektronika csak a kínálatuk egy részét képezi. Jellemző termékeik közé tartoznak például a sportkamerák, fotócsapdák, digitális ajtó képernyők vagy rádióvevők. És nem utolsósorban az autós kamerák, melyekkel itt foglalkozunk. A termékcsalád olyan kamerákat is tartalmaz, amelyek rögzítik az autó előtti és az autó mögötti történéseket is. Ráadásul gyenge fényviszonyok mellett is kiváló minőségű felvételeket készíthetünk velük. Nem hiányozhat természetesen a WiFi-hez csatlakozás lehetősége sem.

Cel-Tec-logo-300x100

Cowon autós kamerák

A Cowon Systems, Inc. egy dél-koreai cég. 1995-ben alakult és eredetileg mikroelektronika, főleg MP3 lejátszók és diktafonok gyártásával foglalkozott. Az árucikkeik közé ma már minimalista autós kamerákat is sorolhatunk. Jó videó minőséggel jeleskednek. Szintén nem hiányozhatnak a WiFi és egyéb tartozékok és funkciók sem.

Cowon-300x61

Truecam autós kamerák

A TrueCam márka a legfiatalabb, csak 2013-ban alakult, viszont az egyik leggyorsabban növekvő vállalatok közé tartozik. Négy év alatt uralni kezdte a szlovák és cseh piacot, és Németországba, Lengyelországba, Litvániába és Magyarországra terjeszkedik tovább. Emellett aktívan részt vesz különböző nyilvános tevékenységeken, például a cseh rallybajnokság egyik partnere. Egyetlen árucikkre fókuszál – az autós kamerákra (jelenleg 4 termékük van piacon: Truecam A4, A5S, A6 és A7S). Előnyük elsősorban a jó képfelbontás, a fényképkészítés lehetősége, GPS helymeghatározó jelenléte és hurok felvételek készítése. Ezeknél a kameráknál a felhasználó 13 nyelv közül választhat, beleértve a magyar nyelvet, ami nagyon megkönnyíti a cég bővülését és növekedését.

True-Cam-300x76

back to menu ↑

Megbízható autós kamera kiválasztása és az ideális paraméterek

Ahhoz, hogy kiválasszuk azokat a legfontosabb paramétereket, melyek a kamera kiválasztásánál fontos szerepet játszanak, elsősorban tudnunk kell, hogyan is működnek ezek a kamerák. Az összes kamera alapelve ugyanaz – a környezetet bizonyos szekvenciákban rögzítik (a képalkotás meghatározott frekvenciája szerint), míg a legrégebbi modellek egy sor képet alkotnak meg, az újabbak és jobb minőségűek pedig videókat. Minden, amit a kamera rögzít, elmenti a memóriába egész addig, amíg az meg nem telik. Ha megtelt a memória, a gép törölni kezdi a régebbi felvételeket, hogy az újaknak helyet teremtsen. A törlést mindig a legrégebbi adatoknál kezdi, melyeknél kisebb az esély, hogy még szükségesek lesznek. De azért, hogy minden adatot és felvételt el tudjunk tárolni szükség esetén, lehetséges őket a memóriakártyáról a számítógépünkbe telepíteni. Ebből, tehát elég egyértelművé válik, melyek azok a paraméterek, amelyek fontosak számunkra.

Autós kamera típusok – klasszikus és duális

Alapértelmezés szerint az autós kamerákat pontosan az szerint kategorizáljuk, hogy hány képet/felvételt készítenek egyszerre. 3 fajta felvétel kombinációt ismerünk:

  • A klasszikus autós kamerák a legolcsóbbak, és csak az autó előtti teret rögzítik. Általában a szélvédő felső részére helyezzük őket, hogy rögzítsék, mi történik előttünk. Baleset esetén bizonyítani tudják a bűnösséget vagy ártatlanságot.
  • A külső kamerák megegyeznek a klasszikus kamerákkal, de vannak olyan optikái is, amelyek az autó hátsó üvegére kerülnek. Így rögzítik azt is, ami az autó háta mögött zajlik. Ön hátulról nehezen tud balesetet okozni, de előfordulhat, hogy valaki hátulról Önnek ütközik. Ez a rendszer tehát elsősorban a tulajdonát védi. Az ilyen kamerák valamivel drágábbak, mint a klasszikusak, de sokkal hatékonyabban védik Önt és az autóját.
  • A kettős/duális autós kamerák rögzítik a teret az autó előtt, hasonlóképp, mint a fent említett típus, de ezen felül figyelik azt is, hogy mi történik az autóban. Mindhárom típus közül ez a legkevésbé népszerű.

Duálna kamera

A kamera felbontása felel a felvétel minőségéért, ne becsüljük alá!

Ha már úgy döntöttünk, hogy kamerát vásárolunk az autónkba, biztosak akarunk lenni benne, hogy a végső felvétel tiszta legyen, és legyen információs értéke is. Tehát, hogy láthatóak és tiszták legyenek a részletek, például a szembejövő autó rendszámtáblája. Éppen ezért kell odafigyelnünk a kamera képfelbontására, és legjobb esetben olyan kamerát kell választanunk, amelyik megfelel a legmagasabb igényeinknek is. A legrégebbi modellek, amelyekkel még találkozhatunk, 640×480 pixeles felbontással rendelkeznek. Laikusok nyelvére fordítva, ez azt jelenti, hogy a képernyőn 640×480 különböző színpont van, melyekre a kép fel van osztva. Ez egykor a technológia csúcspontja volt, de ma nem javasolnánk ezeket a kamerákat.

A mai standard a klasszikus Full HD felbontás (1920×1080 pixel). Ez az átlagos és az ideális is, ha azt szeretné, hogy a kapott felvétel minden körülmények között megfelelő legyen. Ennél is jobb modellek azok, melyek alkalmasak a WQHD (2560×1440) vagy WQXGA (2560×1600) kezelésére. Ez nem feltétlen árthat, de egy normál felhasználó részére viszont bőven elegendő egy Full HD felbontású kamera. Egy jó autós kamera számos lehetséges felbontást kínál – többnyire Full HD, HD (1280×720) vagy VGA (640×480). A minőség mellett általában a memóriaigényekben van még különbség – minél kisebb a videó felbontása, annál hosszabb a felvételi idő. A probléma azonban az, hogy a HD esetében, távoli felvételkor, már nem feltétlenül tisztán olvasható például a rendszámtábla, vagy felismerhető egy arc. Tehát ebben az esetben: valamit valamiért. A szerkesztőségünk inkább nagyobb tárhelyet és jobb minőségű, élesebb képet részesít előnyben.

Autokamera-záznam-1024x576

Írási sebesség, vagyis képsebesség másodpercenként

A videofelvétel minőségét a képfelbontás után még egy paraméter szabja meg, ez pedig a fps-ben megadott fordítási sebesség (úgymond “másodpercenkénti képkészítés”). Pontosabban fogalmazva, a képek mennyisége, amelyet a kamera képes rögzíteni. Mert a videó tulajdonképpen egy képsorozat, amely elég gyorsan fut egymás után. Természetesen minél gyorsabb, annál jobb. A mi esetünkben a minimum 8 kép 1 másodperc alatt. Ez egy olyan helyzetben, ahol minden részlet és másodperc számít (például egy autóbalesetnél) nem nagyon praktikus. Egy ilyen videó nézése közben az emberi szem könnyen elkezdhet fájni, fáradni, mert egy ilyen lassú képsorozat nem kellemes az emberi szem számára. A minimum, ami alá nem kellene, hogy menjünk, 15-25 kép másodpercenként. A második számérték körülbelül a standard filmfelvétel gyakorisága.

A maximum érték ebben az esetben 60 körül mozog – a legjobb gépek esetében. Ez egy igazán finom és minőségi felvétel, amelyet számítógép segítségével szerkeszthetünk, módosíthatunk – például felgyorsíthatjuk, lelassíthatjuk, vagy akár még vághatjuk is. Figyelmeztetjük viszont, hogy maga a képfelvétel gyakorisága/frekvenciája nem mindig azonos. Számos kamera csökkenti az fps-t gyengébb fényviszonyok mellett, hogy így biztosítsa a felvétel lehető legjobb minőségét. Tehát, ha előfordul, hogy éjszaka a kamera lassabb, vagy a képsorozat nem megy gördülékenyen, ez nem a gép hibája. Épp ellenkezőleg. Ez biztosítja, hogy az éjszaka felvett videó is megbízható és tiszta legyen

 

Fényképezési szög – minél nagyobb, annál jobb!

Ha Ön is sofőr, vagy ült már valamikor a kormány mögött, akkor jól tudja, hogy nem csak az a fontos mi történik az úton, hanem az is hogy mi történik az út szélén, járdán vagy, hogy milyen útjelzők vannak körülöttünk. Baleset esetén, mikor a kamera a legjobban a segítségünkre lehet, ez duplán érvényes, és akár csak egy szín a jelzőlámpán is döntő bizonyíték lehet. Igyekezzünk tehát, hogy a kamerafelvétel minél szélesebb legyen. Hogyan is értjük ezt?

Minden kamera többféle látószöggel rendelkezik – függőleges (ez gyakorlatilag nem fontos az autósok számára), átlós (ezzel a gyártók csak versenyezni próbálnak a konkurenciával), és vízszintes. Számunkra pont az utolsó a döntő. Meghatározza ugyanis a kamera felvételének szélességét, tehát azt, hogy a felvételen csak maga az út lesz-e majd látható, vagy a járda és az útjelzők is. A legolcsóbb kamerák látószöge mindössze 110°. Véleményünk szerint ez nagyon kevés. A minőség szerintünk csak 120°, valamikor 125°-nél kezdődik, szituációtól függően. Szerintünk az ideális a 150°-os vízszintes szög, ami elegendő ahhoz, hogy felvegyük a jelzőtáblát vagy jelzőlámpát is, amelyik majdnem az autó szintjén van. A piacon találhatunk ugyan nagyobb szögű kamerákat is, ezeknél viszont már inkább fordított a hatás. Ez inkább hátrányunkra válhat, mivel a túl széles felvétel egy kis területen úgynevezett “halszem effektust” okozhat, amely különösen a fényképészek számára ismert. A kép hullámossá válhat, és így nehezen olvasható lesz. Tehát így kevésbé felmutatható is.

Kamera-do-auta-uhol

A kamera optikai paraméterei

Maradunk még egy kicsit a felvételi minőségnél, ha csak távolról is. Ezek talán nem olyan paraméterek, amit egy laikus pontosabban tanulmányozna, de tudnunk kell, hogy a belső optika is több mint fontos. Elsősorban gondosan ellenőriznünk kellene a többrétegű üveglencsék tulajdonságait. Ez a formájával vagy vastagságával két fontos tényezőt határoz meg – a lencse fényerejéről és a fókusztávolságról dönt. Nézzük meg ezeket egyenként. A fókusztávolság talán ismertebb, ezért kezdjük el ezzel. „f“-el jelöljük, és alapvetően a fent említett szélességi szögért felel – minél közelebb van a fókusz az objektívhez, annál nagyobb szöget képes bemérni. Nagy F-fel a fényerőt jelezzük. Minél alacsonyabb az értéke, annál több fény megy át a lencsén, tehát annál jobb lesz a videó minősége.

Memória kapacitás – belső memória + SD kártyák

Miután a kameránk minőséges felvételt készített, valahová el kell mentenünk azt. Erre szolgál a kamera belső memóriája, amely leggyakrabban 16 és 64 GB között mozog. Ezt később bővíthetjük majd más tárolóeszközzel, többnyire klasszikus SD kártyával, vagy microSD kártyával (többnyire 8 vagy 16 GB, vagy akár 128GB kapacitással), ehhez viszont a fényképezőgépnek rendelkeznie kell erre való nyílással. Természetesen minél nagyobb a memóriakapacitás, annál jobb, mert akkor annál hosszabb felvételt tudunk készíteni majd.
Bár a kamerák általában úgynevezett “hurok” alapon működnek, aminek köszönhetően kitöltik a teljes memóriát, majd, ha megtelt, elkezdik felülírni a felvételek legrégibb részeit, de ha a memória túlságosan kicsi, akkor előfordulhat, hogy baleset esetén a felvétel legfontosabb részét veszítjük majd el. A kamerák szintén tartalmazhatnak különböző codec-eket is, amelyek a felvételeket kisebb formátumra konvertálják, amíg el nem mentjük őket a számítógépbe. Ez viszont szintén nem 100%-osan hatékony módszer. Ezért fontos, hogy kameránk elegendő memóriával rendelkezzen.

SD-karty

Lehet, hogy érdekelné Önt, hogy körülbelül milyen hosszú felvételek is férnek el egy memóriában – ezt elárulhatjuk. Ugyan több faktortól is függhet (felbontás, codec, kompresszió…), de a megközelítendő értékek a következők:

  • 16 GB–os memóriakártya – akár 7 órás felvétel HD minőségben
  • 32 GB–os memóriakártya – akár 14,5 órás felvétel HD minőségben
  • 64 GB–os memóriakártya – akár 29 órás felvétel HD minőségben
  • 128 GB–os memóriakártya – akár 58 órás felvétel HD minőségben

A jelentős felbontási különbségnek köszönhetően a Full HD felvétel körülbelül fele olyan hosszú lehet.

Akkumulátor és tápegység (töltés)

Úgy, mint minden más elektronika esetében, az autós kameránál is foglalkoznunk kell a tápegységgel. Két lehetőségünk van:

  • Autó adapterrel való csatlakoztatás/töltés – ennek segítségével a szivargyújtóba csatlakoztathatjuk (12-24 V-os)
  • Beépített akkumulátor vagy kondenzátorral való csatlakoztatás – mindkettő a kamera részét képezi.

Az autós adapterrel való csatlakoztatás/ töltés teljesen egyszerű – elég csatlakoztatni és kényelmesen elhelyezni a kábeleket, hogy ne legyenek útban.

Az akkumulátor kiválasztása már több figyelmet igényel. Előnyösebb, mivel nem szükséges a kamerát a kocsiban csatlakoztatni, az nélkül is működni fog. Ráadásul a kamerát így használhatjuk a kocsin kívül is, és egyszerűen rögzíthetjük például a baleset következményeit is. Annak érdekében, hogy kameránknak elegendő legyen az üzemideje, meg kell bizonyosodnunk előbb arról, hogy elegendő-e a kapacitása. Csak kivételes esetekben fordul elő, hogy a magas akkumulátor kapacitás nagyobb méretekkel is jár. Ez viszont nem megszokott.

Kiváló minőségű kijelző az egyszerűbb kezelésért

Gyakorlatilag minden autós kamera rendelkezik LCD kijelzővel. Ezek nagyon hasonlóak, mert a kamera méretei nem teszik lehetővé a nagy méretbeli (nagyjából 1,5-től 2,5” a képátlójuk) vagy felbontási különbségeket. Gyakorlatilag a kijelző csak az irányításra szolgál, mivel a videó lejátszásához túl kicsi. A lejátszáshoz jobb a kamerát számítógéphez vagy televízióhoz csatlakoztatni. A kijelző valóban csak a beállításokra és a rögzítés indítására szolgál. Manapság a kamerák többségén kikapcsolhatjuk a kijelzőt. Így például éjszakai vezetésnél és rögzítésnél nem zavar minket a kijelző fénye, spórolunk az akkumulátor energiájával, ennek ellenére a kamera továbbra is működik.

Displej-autokamery

Kezelés és útmutató – a magyar nyelv prioritás, az a legátláthatóbb

Nem szeretnénk alábecsülni Önöket, de úgy gondoljuk, hogy a magyar útmutató és kezelési menü nagy előny. Sokunknak tovább tart, míg minden angol szakszavat elsajátít vagy megtanul. És az még a jobbik eset, ha a gépünk rendelkezik angol nyelv opcióval. A német vagy a francia nyelv még nehezebb. Próbáljunk tehát még a gép megvétele előtt meggyőződni arról, hogy a géphez van magyar, vagy más nyelvű útmutató és menü, amit jól megértünk. Tartsuk észben, hogy egy igazán jó kameránál több nyelv közül lehet választani. Csak így tudjuk majd megelőzni a fölösleges és buta hibákat.

back to menu ↑

Az autós kamerák egyéb funkciói és technológiái

Maga az autós kamera egy nagyon praktikus és ügyes segítség, amely biztosan kifizetődő. De biztosan nem jön rosszul, ha ezzel egyaránt kapunk még hozzá egy kis plusz értéket. Mindig jól jön ugyanis egy kis extra. Így az USB és a HDMI kimenet, a beépített GPS helymeghatározó vagy a WiFi jelvevő mindenképpen kifizetődő. Nagyon jó és praktikus lehet ugyanis csatlakoztatni kameránkat egy másik eszközhöz (televízió vagy számítógép), növelni a memória kapacitását vagy akár a videón megjeleníteni az aktuális helyzetünket/tartózkodásunkat.

WiFi

WiFi avagy Wireless Fidelity, egy vezeték nélküli technológia, melynek segítségével nem probléma kameránkat például mobil telefonunkkal vagy notebookunkkal párosítani. A többi eszközzel így kezelheti a beállításokat, és letöltheti vagy lejátszhatja a felvételt. Manapság a legtöbb autós kamera rendelkezik ezzel az extrával.

Egyéb kimenetek

A WiFi-n kívül az adatátvitelt kábel segítségével is végezhetjük. Ehhez viszont kimenetre lesz szükségünk. Néhány típusú kimenetet ismerünk – HDMI vagy AV nagy felbontású lejátszáshoz, például televízióhoz, vagy pedig USB a számítógéphez való egyszerű csatlakoztatáshoz.

A videó zárolása

Ezzel a funkcióval manapság minden kamera rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy képesek vagyunk a rögzített felvételt úgymond “zárolni”. Vagyis ezzel megakadályozzuk, hogy a felvétel egy újjal legyen helyettesítve. A zárolt videó így addig marad a memóriában, amíg azt mi manuálisan ki nem töröljük, többnyire miután elmentettük a gépünkre.

Zámok-autokamera

G-szenzor

Ütközésérzékelő – lehetővé teszi a kamerának megállapítani, ha az autó ütközött, tehát ha valószínűleg bekövetkezett a baleset. Ha valami történik, a kamera rögzíti ezt és zárolja a felvételt, hogy a következő felvételnél ez ne sérüljön. Az így zárolt felvétel többnyire magába foglalja a baleset előtti és utáni másodperceket is, ezt többnyire manuálisan állíthatjuk be.

GPS helymeghatározó

Ebben az esetben nem navigációról, hanem csak helymeghatározóról beszélünk. A kamera képes követni az útvonalunkat a térképen, amivel részletes áttekintést kapunk az autó tartózkodási helyéről. Figyelhetjük, hol mozog az autó (ami nagy előny a céges autóknál) vagy visszanézhetjük az előző útvonalunkat és megváltoztathatjuk azt a legközelebbi utunknál. Abban az esetben, ha a céges autóval egy kevésbé frekventált úton éri baleset, és a sofőr például eszméletlen, akár életet is menthet.

LDWS (Lane Departure Warning System)

Ez a rendszer észleli az adott sávban levő mozgásunkat. Ha elhagyjuk a megadott sávot, a kamera hangjelzéssel figyelmeztet. Ez csökkenti a balesetveszélyt, amikor például elalszunk és hirtelen kitérünk az ellenkező irányba vagy akár az árok felé vesszük az irányt.

Mozgásérzékelő (parkoló rendszer)

Ha valahol leparkoljuk autónkat, mindig bizonyos kockázatnak vagyunk kitéve – a többi sofőr részéről vagy akár a vandálok miatt is. Hogy megvédjük kocsinkat, jó ötlet egy mozgásérzékelő kamera beszerzése. Ha csatlakoztatva hagyjuk a kamerát, figyeli az autónkat akkor is, ha épp nincs mozgásban. Ha képes érzékelni a mozgást, akkor reagál a lencse előtti képváltozásra és elkezd rögzíteni, például az előttünk parkoló autót.

Éjjeli látásmód

A legtöbb kamera lehetővé teszi a kép megvilágítását. Erre klasszikus LED-eket használnak – fehéret vagy infravöröset, melyeknek célja növelni az éjjel rögzített felvételek minőségét. Az igazság, hogy a hatás nem olyan nagy, viszont nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy ezek a készülékek kicsik. Az éjjel látó kamerával felvett felvétel, és az az nélkül készült felvétel között viszont szemmel látható a különbség.

Nočný-záznam-autokamera

WPR (Wide Dynamic Range)

A WPR egy technológia, amely növeli a felvétel minőségét. Ennek a technológiának a segítségével sikerülhet jobban és tisztábban rögzíteni az összes részletet (elsősorban például a rendszámtáblákat), még nehezített körülmények között is (a magas kontrasztnak köszönhetően fény és sötétség között, például éjjel, napnyugtakor).

Mozgássebesség érzékelés

Ez a funkció (a GPS-ek rendelkeznek vele) lehetővé teszi a GPS modulon keresztül való csatlakozást a radar adatbázisokhoz.  Így az adatbázissal együttműködve az autós kamera egy hangjelzéssel figyelmeztet minket, ha valamilyen radar közeledik. Nem kell félnünk, ez a funkció nálunk megengedett és teljesen legális (ez viszont nem minden európai államra érvényes).

Automatikus start

Egy egyszerű funkció, amely nélkül minden bizonnyal gond nélkül meglennénk. Ám növeli a kényelemérzetünket – ahelyett, hogy a kamerát minden alkalommal manuálisan kapcsolnánk be, ha csatlakoztatva van, automatikusan bekapcsol.  Gyújtásnál egy elektromos impulzus jelzi a rendszernek, hogy indulni készülünk.

Hátsó kamera

Azokról az autós kamerákról, amelyek rögzítik az autó előtti és az autó mögötti történéseket is, már szó volt a cikkünkben. Itt csak azt szeretnénk még megemlíteni, hogy ez a funkció már egyes kamerák része, és mindkét felvétel megjeleníthető a kijelzőn és a videóban is, többnyire egy nagy ablakban lévő kis ablak formájában.

Duálna-pokročilá-kamera

Fényképezőgép

Manapság a beépített fényképezőgép már nem elengedhetetlen az autós kameráknál – mindenkinek kéznél van ugyanis a mobiltelefonja. Mindenesetre, ha véletlenül elfelejtenénk magunkkal vinni telefonunkat, vagy megsérül egy baleset során, akkor a kamerába beépített fényképezőgép előnyünkre válhat. Ennek segítségével egyszerűen és gyorsan lefotózhatjuk a baleset helyszínét, következményeit és a károkat.

back to menu ↑

Autós kamerák és áruk – milyen ár-arányban mozognak?

Átnéztük az autós kamerák egyes paramétereit és technológiáit, így már csak egy valami maradt hátra. Az pedig az ár. Ez pedig, bármennyire is próbálnánk tagadni, sokszor a döntő szó jogával bír a választásunknál. Milyen magasságban is mozognak ezek az árak? Leegyszerűsítve, a minőséggel egyaránt növekednek – minél drágább egy-egy kamera, annál több paraméterrel rendelkezik és jobbak a funkciói. Mi már a cikkünk elején felvázoltuk a kamerák egyes kategóriáit, engedjék most meg tehát, hogy ezt elismételjük és bővítsük, ha lehet.

  • Autós kamerák 13 000 forinttól – a legegyszerűbb gépek, melyek baleset esetén megvédhetnek (de nem feltétlenül).  Az alap funkciókat foglalják magukba, átlagos felbontást (többnyire HD) és elegendő képsebességet nyújtanak. Senki sem tudja azonban garantálni, hogy baleset esetén ezek az egyszerű felvételek elegendőek lesznek.
  • Autós kamerák 13 000 forinttól 27 000 forintig – ezek a termékek már saját identitással rendelkeznek és az egyszerűbb, olcsóbb gépektől nagyobb képszögükkel különböznek (átlagosan kb. 120°), és ezen felül nem a saját memóriájukra támaszkodnak, hanem SD kártya helyezhető beléjük.
  • Autós kamerák 27 000 forinttól 65 000 forintig – itt már a magasabb minőséghez kerülünk (magasabb középosztály), ami magas minőségű felvételt biztosít, első osztályú optikával és egyszerű kezelési móddal jeleskedik. Ezeknél a gépeknél a kiváló felbontás természetes. Nem hiányozhatnak a standard funkciók, mint például a WiFi vagy a GPS.
  • Autós kamerák 65 000 forint fölötta legdrágábbak, viszont valószínűleg egyúttal a legjobb modellek a piacon. Magas akkumulátor kapacitás, minőségi optika, remek beállításokkal és minőségi felvétellel, jól látható részletekkel. Mindemellett több standardon felüli funkcióval is rendelkeznek – radar detekció, LDWS és egyéb.

Kamera-do-auta-predná-a-zadná

back to menu ↑

Végszó

Ezzel az autós kamera kiválasztását elsajátíthattuk. De, hogy még egyszerűbbé tegyük Önök számára a döntést, gyorsan összefoglaljuk még egyszer. Hogyan is haladjunk? Elsősorban el kell döntenünk mennyi pénzt szánunk a kameránkra költeni. A legalacsonyabb árkategóriáknál a legegyszerűbb gépeket találjuk meg, melyek az alap funkciójukat teljesítik majd. Ahogyan az árat fokozzuk mindig jobb és jobb gépeket találunk, melyeknek a funkciói is egyaránt növekednek majd az árral. Ezzel egyaránt a felvétel minősége is növekszik. Mielőtt konkrét modellt választunk, nem árt átnézni az egyes modellek jellegzetességeit. Ezzel nem azt mondjuk, hogy a gyártó alapján döntsünk, de jó, ha áttekintést nyerünk ezen a téren is.

Majd a kamera paramétereiről kell döntenünk – hogy csak első kamerás legyen, vagy rögzítse a kocsi mögötti vagy esetleg még az autóban történteket is. Nem szabad kihagynunk a rögzítési felbontást, látószöget és optikai tulajdonságokat sem. Pontosan ezek a tényezők, valamint az írási sebesség, kulcsfontosságúak a felvétel minőségénél. A megfelelő memóriakapacitás és hálózati rendszer szintén fontos. A legjobb és legideálisabb megoldás, ha az autónkban tudjuk csatlakoztatni. A részleteket, mint például a kamera kinézete, nyelv, vagy a vezérlő képernyő, utoljára hagyhatjuk. Ezek főleg a kényelemről és a kamera kinézetéről döntenek, de a funkciókra nincsenek hatással. Majd az egyes funkciók következnek. Véleményünk szerint egy jó kamerának legalább Wifi-vel, GPS helymeghatározóval, G-szenzorral, automatikus starttal és mozgásérzékelővel kellene rendelkeznie. Ezek a funkciók alap dolgoknak kellene, hogy számítsanak, minden extra e fölött, amit úgy gondolunk, hogy hasznos számunkra, jól jöhet és ártani biztosan nem árthat. Ezek után már csak mérlegelnünk kell, hogy a választott modell nincs-e túlárazva. Ha az ár megfelelő, meg is van a készülékünk.

Autokamera - detaily

back to menu ↑

Egy pár jó tanács a rendőrségtől, hogyan is használjuk az autós kameránkat

Azzal, hogy autós kamerát használunk, bizonyos mértékben védjük magunkat. Viszont fontos ilyenkor megérteni, hogy ezzel már a törvények világába kerülünk. És nem csak azzal, hogy baleset esetén a felvétel bizonyítékként lesz felhasználva (büntetőjog). Minden rögzített járművel ugyanis a felvételnél a sofőr személyes adataihoz jutunk hozzá. Ezzel pedig a személyes adatok védelméről szóló törvényhez jutunk. Nem beszélve arról, hogy maga a kamera használatát közlekedési határozat határozza meg, szóval a kamerát nem használhatjuk bárhogyan kedvünk szerint.

Kezdjük például a kamera elhelyezésével és használatával. Ha a határozatott szeretnénk idézni, akkor “a kamera nem korlátozhatja vagy veszélyeztetheti a sofőrt vagy a szállított személyeket, és nem akadályozhatja a sofőr számára a kilátást”. Semmi hasonló tárgy nem lehet a látószögében. Ne feledjük, hogy ezzel nem csak másokat, de magunkat is veszélyeztetjük. A rendőrség ezt akár büntetéssel is bírságolhatja. A külföldi utaknál jó átnézni az egyes államok jogszabályait. Az autós kamerák használata szigorúan tiltott Ausztriában és Portugáliában (ebből különösen az első érdekelhet minket). Más EU országban hasonló rendelet vonatkozhat a kamerákra, csak a pénzbírság különbözik, ami 3000 forinttól 32 000 forintig terjedhet.

Autokamera-polícia

Ami a személyes adatok védelmét illeti, a kamera használatának két különböző módja van. Az első az, ha a felvételt csak saját célra használjuk, nem mentjük el sehova, senkinek nem mutatjuk meg, ha útközben nem történt semmiféle baleset, akkor az út végén kitöröljük. Ez így teljesen rendben van és nem probléma. A probléma akkor kezdődik, ha a videót közzétesszük. Fontos észben tartani, hogy minden gépkocsi, rendszámtábla, vagy arckép azt jelenti, hogy személyes adatot rögzítettünk. Teoretikusan tehát az a felvétel, amelyen más személy tisztán felismerhető nem jelenhet meg a nyilvánosságon (például a Facebookon vagy Youtube-on). Másrészt viszont, ahol nincs panasz, ott nincs bíró sem. Ha tehát a balesetben résztvevők egyike sem ismeri fel magát a felvételen és nem tesz így feljelentést sem (ami biztosan nem érné meg senkinek sem), senki más nem fog ezzel foglalkozni. Szóval ez többé-kevésbé mindenkinek a saját döntése, de jó tudni erről a rizikóról.

Baleset esetén a felvétel felhasználása többnyire nagy segítségünkre lehet. Tudatosan használtuk a többnyire jelzőt. Amint azt a rendőrségi elnökség szóvivője is megerősítette, egy felvétel nem mindig feltétlenül vezet a bűnösségről való döntéshez. Természetesen, ha a felvételt elküldjük a rendőrségnek, foglalkozni fognak vele. Abban az esetben is, ha a baleset résztvevői vagyunk, vagy akár csak szemtanúi egy szabályszegésnek vagy balesetnek (ilyenkor viszont az elkövető rendszámtáblájának láthatónak kell lennie és fel kell tüntetnünk, hol készült az adott felvétel). Az ilyen esetekben a felvételt bizonyítéknak tekintik. A rendőrségi elnökség azonban kijelentette, hogy a videóhoz való hozzáállást az illetékes hatóság határozza meg, rendszerint egy kijelölt bíró vagy rendőr. És csak rajta múlik, hogy mennyire fogja az adott felvétel befolyásolni majd a döntését.

Ahogyan tehát láthatjuk – elsősorban azon is múlik minden, ki fogja a balesetet vagy szabályszegést vizsgálni. Egy kamera beszerzésével és az érvényes jogszabályok megfelelő alkalmazásával biztosan semmit nem ronthatunk el. Növeljük saját biztonságunkat, és védjük magunkat a baleset esetleges jogi következményeitől.
Cikkünk végére mi mindenesetre biztonságos autózást kívánunk Önöknek, balesetmentes kilométereket, hogy autós kamerájuk felvételei csupán emlékeztetőül szolgáljanak egy-egy izgalmas pillanatra autójukban.